Top

De stuurbegrenzing van een loopfiets.

Een loopfiets kan met en zonder stuurbegrenzer uitgevoerd zijn. Een stuurbegrenzer zorgt ervoor dat de draaihoek van het loopfietsstuur beperkt wordt.


Loopfiets Firstbike: De begrenzing van het stuur


Door een stuurbegrenzer op een loopfiets toe te passen, kunnen er alleen ruime bochten genomen worden. Een te scherpe bocht maken is niet meer mogelijk.
Kinderen krijgen hierdoor sneller vertrouwen.


De voor- en nadelen van een stuurbegrenzer voor een loopfiets:


Voordelen:

  • Minder valpartijen.
  • Betere controle over de loopfiets.

Nadelen:

  • De loopfiets is minder wentbaar.
  • Bij een val van het kind op het stuur zelf, kan het stuur niet meegeven omdat het door de stuurbgrenzer geblokkeerd wordt.




 

Welke soorten stuurbegrenzers zijn er voor een loopfiets?



Stuurbegrenzing: 2 kunststof ringen:

Dit type stuurbegrenzer is volledig geintergreerd in de voorvork van de loopfiets en bestaat uit twee ringen. Beide ringen worden om pen van de voorvork geplaatst.

Eén ring heeft een uitsparing over een hoek van ca. 90 graden.
De andere ring is voorzien van een nokje.
Het nokje van de ene ring valt binnen de uitsparing van de andere ring.

Door één ring te fixeren op de voorvork en de andere ring op het balhoofd van het frame, is de stuurbegrenzing compact verwerkt in de constructie van de loopfiets.
Deze contructie wordt veel toegepast bij een loopfiets met een metalen frame zoals de Mini Viper.


Stuurbegrenzing met vilt:

Dit type stuurbegrenzer wordt hoofdzakelijk toegepast bij de houten loopfietsen. In de voorvork van een houten loopfiets zit een uitsparing waarin het frame vastgezet kan worden.
Wordt het stuur gedraaid, dan blokkeerd deze tegen het frame.
Om te zorgen dat het stuur niet tegen het frame aan klapt, wordt er vilt in de uitsparing van de voorvork geplaatst. Deze constructie wordt toegepast bij de Earlyrider.


Stuurbegrenzing: Pen - sleuf

Bij dit type stuurbegrenzer is er aan het loopfietsframe een stalen pen bevestigd.
Aan de voorvork is is een plaatje bevestigd met een uitsparing.
De pen, welke aan het loopfietsframe zit, valt in de sleuf van het plaatje van de voorvork.
Deze constructie wordt door Hudora toegepast bij de Ratz Fratz


Stuurbegrenzing: bout in voorvork.

Door een bout in de voorvork te plaatsen en een uitsparing te creëren in de stuurpen, wordt de verdraaiing van het stuur beperkt. 


Stuurbegrenzing: Rubberspanband

Door een stevige rubberen band met de ene zijde aan de voorvork en de andere zijde aan het frame te monteren ontstaat er een elastische stuurbegrenzer.
Naar mate de stuuruitslag groter wordt, zal de rubberenspanband steeds meer weerstand gaan geven.
Hierdoor wordt het stuur vloeiend begrensd.
 


Voor meer informatie zie ook de onderstaande onderwerpen:

De voordelen van een loopfiets »»
De stuurbegrenzing van een loopfiets
Kies de juiste band voor de loopfiets »»
Het loopfietszadel »»
Kies een loopfiets met de juiste zadelhoogte »»
De verschillende remsystemen voor een loopfiets »»
 Homepage Loopfiets-merken